ביוץ – איתור יום הביוץ

תהליך ההריון תלוי בכל כך הרבה גורמים ובשרשראות של אירועים הן בגוף האשה והן בגופו של בן הזוג. אחד האירועים החשובים ביותר שבלעדיו לא יכולה להתקיים הפריה, היא תהליך הביוץ. כדי להגביר את הסיכויים של אשה להיכנס להריון, ישנם שיטות שונות שאנו יכולות להשתמש בהן כדי לאתר את מועד הביוץ, שזהו היום שבו ההפריה יכולה להתאפשר.

מהו ביוץ?

הביוץ מתרחש כאשר ביצית משתחררת מאחת משתי השחלות, ונדחפת אל החצוצרה לקראת ההפריה. במהלך מחזוריות האשה האורכת בדרך כלל כחודש, מבשילות מספר זקיקים, כאשר בדרך כלל רק אחת מגיעה לרמת הבשלות ולגודל המאפשר ביוץ (20 מ"מ), והיא מתנתקת מהזקיק המוביל אשר בשחלה ונדחפת אל החצוצרה.

משך הזמן הממוצע בו שורדת ביצית מרגע התנתקותה מן הזקיק בשחלה אורכת כ 24 שעות בלבד. לעומת זאת תאי הזרע מסוגלים לשרוד עד 5 ימים בגוף האשה, מה שמגדיל את חלון ההזדמנויות שלנו. הימים הפוריים ביותר הם יום לפני הביוץ, ויום הביוץ עצמו. אפשר לומר שבעצם לאשה עם מחזור סדיר יש כ 30 ימים פוטנציאלים בשנה להרות.

מכאן אפשר להבין את החשיבות של תזמון מועד יחסי המין, כאשר הזמן המועדף סובב סביב מועד הביוץ.

אשמח ליעץ ולענות על כל התלבטות או שאלה בנושא , ניתן לפנות אלי ישירות בווטסאפ ואחזור בהקדם (לחץ כאן)

כיצד אוכל לדעת מתי מתרחשת הביוץ?

בעבר טענו כי יום הביוץ תמיד מתרחש באמצע החודש, כלומר במחזוריות של 28 יום הביוץ תתרחש ביום ה 14. כיום אנו מבינים שהמציאות הזו לא מדויקת. אצל כל אשה אורך המחזוריות יכול להיות שונה, ולכן מועד הביוץ לאו דווקא מתרחשת באמצע החודש.

מחזוריות האשה מחולקת לשני חלקים. החלק הראשן (עד לביוץ) נקרא השלב הפוליקולרי. שלב זה יכול להיות דינאמי ויכול להיות ארוך מ 14 יום או קצר מ 14 יום. למעשה השלב הזה של המחזור יקבע את אורך המחזוריות כולה. 

השלב השני (מביוץ ועד לוסת הבאה) נקרא השלב הלוטאלי. שלב זה הוא לרוב יציב ואורך בין 12-16 יום במקרה תקין (בממוצע 14 יום). 

כך שלמעשה אם המחזוריות שלך אורכת 30 יום, סביר להניח שמועד הביוץ הוא ביום ה 16. אם המחזוריות שלך אורכת 26 יום, ככל הנראה מועד הביוץ הוא ביום ה 12. 

הבדיקה המדויקת ביותר כדי לאתר את יום הביוץ היא בדיקת דם ואולטרה סאונד, אך בדיקות אלו דורשות הפניה מרופא וניתנות בעיקר במקרים של בעיות פריון שונות.

ישנם שיטות ביתיות בהן אנו יכולות להשתמש בכדי לאתר את יום הביוץ, הכוללות ערכת ביוץ ביתי, תרשים BBT, ובדיקת ההפרשות מהנרתיק. 

מהי ערכת ביוץ וכיצד היא עובדת?

ערכת הביוץ דומה לבדיקת הריון, רק שבבדיקה זו בודקים את הימצאות ההורמון LH בדם. הורמון זה עולה בצורה ניכרת לקראת הביוץ ובעצם מהווה טריגר לשחרור הביצית מהשחלה. כאשר הורמון ה LH מגיע לשיאו הביצית משתחררת לאחר כ 36 שעות. כך שאם הסטיק מראה 2 פסים הביוץ יתרחש לאחר יום וחצי.

ערכות הביוץ שונות מחברה לחברה וניתנות לרכישה בצורה עצמאית בבתי מרקחת.

מהו BBT חום השחר וכיצד בודקים?

Basal Body Temperature, הנקראת בעברית "חום השחר", הינו חום הגוף בזמן היקיצה. חום זה נמדד מיד על הבוקר, לפני שהאישה קמה מהמיטה או מבצעת פעילות כלשהי, והיא מתועדת בתרשים יומיומי מסודר לאורך כל החודש, על מנת לאתר את הימים הפוריים ביותר של האשה. במשך כל המחזוריות החודשית של האשה, חום הגוף משתנה בהתאם לשינויים ההורמונאלים שחלים בגופה.

טכניקה זו של מדידת החום עם שחר הומצאה לפני שנים ע"י הכנסייה הקתולית כאמצעי מניעה. מצאו שטכניקה זו, כאשר נעשית בצורה הנכונה, יכולה למנוע הריון בכ- 98% מהמקרים, ולכן רבים אימצו את הטכניקה לתכנון הפריה טבעית- NFP – Natural Family Planning.

כאשר ראו את יעילות הבדיקה במניעת הריון, החליטו לנסות ולהשתמש בה מהכיוון ההפוך, כלומר לאתר את הימים הפוריים של האשה כדי לעודד את הסיכויים להפריה.

חום השחר היומיומי של נשים נע בין 36.2 ל-36.5 מעלות בממוצע. חום זה נמוך יותר בחלק הראשון של המחזור (מתחילת המחזור ועד למועד הביוץ), וגבוה יותר בחלקו השני (לאחר הביוץ ועד קבלת הוסת הבאה). חום הגוף עולה עד כחצי מעלה מיד לאחר הביוץ, עליה זו נגרמת כתוצאה מהעלייה בהורמון הפרוגסטרון בדם. כלומר, יום הביוץ מתרחשת ככל הנראה יום לפני העלייה בחום הגוף. את יום הביוץ ניתן לאתר לאחר ביצוע הבדיקה לאורך כמה חודשים והתבוננות בשינויים הקבועים של חום השחר.

אצל נשים עם מחזוריות סדירה, אפשר להתחיל במדידת חום השחר מהיום הראשון של הוסת, ואילו אצל נשים עם מחזוריות שאינה סדירה ניתן להתחיל בכל זמן נתון.

האם יש עוד סימנים בגוף בזמן הביוץ?

גופה של כל אשה היא שונה ולכן נראה סימפטומים שונים שיכולים להעיד על תהליך הביוץ. נשים מסוימות מרגישות כאב בבטן תחתונה בצד השחלה המבייצת, יש כאלו שחוות כאבי ראש, בחילות, רגישות בשדיים, שינויים במצב הרוח ועוד.

אחד הסימנים העיקריים שעוזרים לנו לאתר את יום הביוץ הוא הפרשות וגינאליות. לאורך כל החודש יש הפרשות המשתנות בכמות ומרקם. לקראת יום הביוץ ישנם הפרשות נוזליות וחלקות מהנרתיק, שלפעמים דומות לחלמון של ביצה. הפרשות אלו באות בעקבות הפרשה מוגברת של אסטרוגן לקראת הביוץ. הפרשה זו היא סוג של הפרשה המאפשרת מעבר חלק של הזרע אל הביצית. אשה הנעשית מודעת לשינויים בהפרשות אלו יכולה לאתר את הימים הפוריים הפוטנציאלים ביותר להרות.

היופי בכל השיטות האלו לאיתור הביוץ הוא לא רק האפשרות למנוע או לעודד הריון ללא עזרה חיצונית של הורמונים, אלא גם שהיא מעודדת מודעות אצל כל אשה לתהליכים המתרחשים בגופה. 

בכדי ללמוד עוד על מעקב ביוץ טבעי אני ממליצה לקרוא על שיטת המודעות לפוריות!

המידע הכלול באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מגורם מקצועי מוסמך, אין לראותו כהמלצה ו/או הוראה ו/או עצה לשימוש במוצרים ו/או לשינוי או הורדה של תרופה כלשהי ו/או להוות הצהרה לגבי יעילות המוצרים או תכונותיהם. המוצרים לא הוכחו מדעית ואינם מיועדים לשמש כתחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר. השימוש במוצרים עשוי להוביל לתוצאות שונות מאדם לאדם, והמשתמשים מוותרים בזאת על כל טענה, תביעה או דרישה מהחברה בהקשר זה. מוצריה של חברת ליף אוף לייף מבית נעמי דרור אינם תרופות וגם הם אינם מהווים תחליף לכל תרופה או שימוש אחר מגורם רפואי מקצועי מוסמך. אין בתמונות שבאתר זה כדי להוות מצג או התחייבות כלשהם באשר ליעילות המוצרים.

קוד הקופון הוא

SHOPPINGIL15

עד 40% + 15% הנחה נוספים על כל המוצרים באתר , קופון : ShoppingIL15

לקבלת קוד הקופון למייל מלאו את הפרטים בטופס

נקודות מכירה ואיסוף של
מוצרי Leaf of Life:

ירושלים והסביבה

אזור המרכז

אזור הצפון

*לאחר בחירת משלוח מסוג "איסוף עצמי בחינם" נציג יצור עמך קשר לבחירת נקודת משלוח ותיאום הגעה.
** נקודות איסוף עם Mama Flow בלבד

יש לוודא עם הנציג שיש מלאי בנק איסוף הרלוונטית

צריכים עזרה? דברו איתנו בווטסאפ.

פתיחת צ'אט
1
צריכים עזרה?
שלום 👋 אפשר לעזור?
דילוג לתוכן